Powszechnie znany mobile banking to, innymi słowy, bankowość mobilna. Termin ten czy mówiąc wprost, dane słowa służą do kontrolowania równowagi oraz transakcji na rachunku, czy płatności przy użyciu do tego telefonu komórkowego. Jak dowodzą źródła, tego rodzaju usługi bankowe oferowano za pośrednictwem opcji, jaką jest SMS.

Od kiedy tylko weszły na rynek odpowiednie telefony, banki wprowadziły do swoich usług kolejną opcję, z której mogli i nadal mogą korzystać ich klienci. Funkcja mobile banking jeszcze do niedawna była wykonywana za pośrednictwem wiadomości SMS. Dzisiaj wszystko to znacznie się zmieniło.

Usługa ta posiada wiele funkcji i cech, które w pełni ją charakteryzują i sprawiają, że korzysta z niej jak najwięcej ludzi. Jedną z nich jest bezpieczeństwo, które w tej sytuacji jest tak bardzo ważne. Wszystko to dzięki specjalnym zabezpieczeniom takim jak kody czy inne szyfry, które otrzymuje każdy klient. Z danej usługi można korzystać po zainstalowaniu w telefonie specjalnego programu, który można znaleźć na stronie internetowej banku, w którym klient ma konto. Usługa ta umożliwia w pełni korzystanie ze swojego konta przy użyciu telefonu. W ten sposób można bez problemu dokonać przelewu, będąc w dowolnym miejscu, niekoniecznie w domu czy banku. Wspomniana usługa doskonale odnajduje swoje zastosowanie w biznesie. Mobile banking to niewątpliwie oferta bankowa, która nie stanowi żadnego problemu w obsłudze. Właściwie to wprost przeciwnie, ponieważ sprawiają wielu ludziom przyjemność.  

Europejski mobile banking

Mobile banking inaczej m-banking a po polsku bankowość mobilna na rynku europejskim nie jest jeszcze tak popularna i rozwinięta jak na rynku amerykańskim, chińskim czy indyjskim. Jak pokazują badania większość osób korzystających z mobile banking to użytkownicy bleckberry, iphona i tym podobnych smartfonów. Ilość użytkowników smartfonów korzystających z mobilnej bankowości jest większa mniej więcej trzy krótkie niż użytkowników zwykłych telefonów komórkowych. Zachodzi zatem pewna zależność: im więcej osób będzie korzystało ze smartfonów, tym szybciej stanie się popularna bankowość mobilna, czyli mobile banking.

Obecnie użytkownicy e-bankingu wykorzystują go w sposób pasywny, czyli głównie za pomocą telefonu sprawdzają stan swojego rachunku. Znacznie mniej osób decyduje się na opłacanie rachunków przy użyciu telefonu czy na wykonanie przelewu, ale zapewne jest to tylko kwestia czasu, zdobycia zaufania i przyzwyczajenia klientów do korzystania w pełni z usług mobile bankingu. Z przeprowadzonych w Europie badań wynika, że większość respondentów nie korzysta aktywnie z mobile bankingu, ponieważ nie dostrzegają znacznych korzyści z zastąpienia laptopa czy komputera telefonem komórkowym, obawiają się, że systemy zabezpieczeń są na znacznie niższym poziomie niż zabezpieczenia internetowe, przyzwyczajeni są do korzystania z usług placówek bankowych i bankomatów, nie mają dostosowanych telefonów komórkowych do mobile bankingu, a ponadto nie wiedzą, czy w ogóle ich bank oferuje taką usługę jak mobil banking, niektóre ankietowane osoby w ogóle nie wyraziły chęci korzystania z mobile bankingu ani teraz, ani w niedalekiej przyszłości. Wyniki badań wcale nas nie dziwią, a gdyby takie badanie przeprowadzić w Polsce pewnie połowa respondentów nie wiedziałaby, co jest mobile banking albo miałaby bardzo, małą widzę na ten temat, nic dziwnego, nie ma jeszcze informacji ze strony banków o takiej ofercie, nie ma kampanii reklamowych w mediach, na razie są tylko krótkie notki prasowe, że istnieje takie coś jak mobile banking i że jest to przyszłościowy produkt na bankowym rynku, jedno jest pewne, musimy być przygotowani na to, że mobile banking z czasem może być bardziej popularna niż  np. bankowość internetowa.

                      

ukswarta.pl